Mijn kampeerauto

Interieur

Elektra

Opbergen

Slapen

Wonen

Reizen

 

De tweede wereldoorlog in en rondom Sleen

Mobilisatie

De Duitse inval

Leven onder de bezetter

De bevrijding

Stille getuigen

 

Uitgelezen boeken en tijdschriften

Boeken

Tijdschriften

 

Contact

info@henkschepers.nl

 

 

Jeneverbes

 

Mijn kampeerauto

 

Opbergen

 

De ervaring had ons al geleerd dat je nooit teveel bergruimte hebt.

De achterbank moest zo diep worden dat in de ruimte onder de bank onze tuinstoelen een plaats hadden.

bagageruimte

achterbank

De diepte en zithoogte van de zijbank werd bepaald door het zitcomfort, de hoogte en diepte van het chemisch toilet (dat een plaats voor de wielkast kreeg) en de gewenste afmetingen van de tafel. Naast het chemisch toilet was ruimte voor de  gereedschapkist.

toiletkast

bankkast

Naast het chemisch toilet is een bergvak gemaakt met een klep erop. Door het zitkussen weg te halen kan de klep worden geopend en is deze bergkast bereikbaar.

 

Het dak boven de cabine is blijven zitten. Daarop kon gemakkelijk de bodem van de voorste dakkast worden gemaakt. Wel moest aan de open kant met een passend gezaagd latje de ruimte tussen de bovenkant van het dak en de onderkant van de kastbodem worden opgevuld.

 Aan de achterkant moest eerst een aluminium hoekprofiel rustend op de zijwanden voor voldoende stevigheid zorgen. Temeer omdat er geen ruimte was waar de kastbodem in één stuk door kon.

Nadat beide bodems zijn geplaatst moesten eerst de bovenkastjes langs de zijkanten van het dak worden gemaakt. Met behulp van dezelfde kartonnen mallen die voor de tussenwanden van de bovenkastjes zijn gebruikt zijn aan beide kanten en aan beide kastbodems passende stukjes gezaagd en daarna vastgeschroefd, waardoor een open rechthoek ontstond met een gebogen bovenkant.

voorste dakkast

achterkast

Aan de bovenkanten werd vervolgens een pas gemaakt latje onder het dak tussen de zijkanten geschroefd, waardoor voor beide kastjes een zuivere rechthoek ontstond.

Van de in deze rechthoek passende platen werden de hoeken rond gezaagd. De vrijkomende stukjes werden in de hoeken van de rechthoekige gaten gezet.

 

Voor de keukenkastjes is tussen beide kasten boven de bank eerst een plank pas gemaakt, waarna met behulp van kartonnen mallen tussenwanden zijn gemaakt. Het geheel is daarna in elkaar en op de zijkant van het uitgezaagde dak gezet. Het is aan de beide kasten vastgeschroefd en achter en boven aan het dak gekit. Voor de voorkant en de deurtjes is een stuk multiplex pas gemaakt waarna de deurtjes er uitgezaagd zijn. De voorkant is tegen de onderkant, de tussenschotjes en de dakkasten geschroefd, waarna de deurtjes er in zijn gehangen.

keukenkastjes

boekenplank

Boven de schuifdeur is een boekenplank gemaakt. Tegen het eruit vallen van de boeken en andere spullen is een opstaand randje gemaakt. De boeken worden op hun plaats gehouden door een boekensteun die zich vastklemt tussen het randje en het dak.

Achter de schuifdeur is haaks op de zijkant van de auto een smal wandje opgetrokken tussen de vloer en de plaats waar de boekenplank moest komen. Tussen dit wandje en de achterbank is net langs de wielkast een onderkast gemaakt op gelijke hoogte van de zijbank, waar de bodem van het bed op kon steunen.

Hierop is een iets smaller kastje gemaakt, zo hoog dat de tafel net over de bovenkant stak.

onderkast

bovenkastje

Tussen hetzelfde wandje en de achterste dakkast werd op dezelfde wijze als aan de tegenover liggende kant tegen het dak eveneens een bovenkastje gemaakt (foto 4).